آخرین اخبار
کد خبر: ۱۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در حالی رنو فرانسه بعد از امضاء قرارداد ایدرو به احتمال زیاد از اوایل ۲۰۱۸ فعالیت در خودروسازی ایران را آغاز می‌کند که این خودرو ساز معروف برنامه‌های اصلی‌ را بر ۴ محور متمرکز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر مالی به نقل از دنیای اقتصاد، رنو در شرایطی آماده آغاز دور جدید فعالیت در ایران می‌شود که برنامه‌های اصلی‌ را روی چهار محور عرضه محصولات جدید، داخلی‌سازی، صادرات و ادامه همکاری با ایران خودرو و سایپا متمرکز کرده است.رنو که اواسط تابستان سال جاری قرارداد همکاری مشترک را با ایدرو امضا کرد، به احتمال فراوان از اوایل سال 2018 فعالیت جدید و متفاوت را در خودروسازی ایران آغاز می‌کند.

این خودروساز بزرگ فرانسوی که به دنبال حضوری مستقل در ایران است، رویای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده خارجی خودرو را دارد و از همین رو می‌خواهد تیراژ محصولات را تا نیم‌میلیون دستگاه در سال افزایش دهد. این رقم جدا از محصولات فعلی، خودروهای جدید رنو را نیز در بر می‌گیرد به‌نحوی‌که رنویی‌ها می‌خواهند با عرضه مدل‌های جدید در بخش‌های مختلف بازار خودرو ایران، حضور یابند.

هرچند رنو نیز مانند پژو چندان مایل به افشای جزئیات قرارداد با سازمان گسترش نیست، با این حال جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده از این شرکت، حکایت از تمرکز رنویی‌ها روی چهار محور دارد. همچنین رنو با وجود عقد قرارداد با سازمان گسترش و حضور مستقل در ایران، تمایل دارد کماکان ارتباط با خودروسازان داخلی را در قالب قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 ادامه داده و محصولات جدیدی را (در قالب قرارداد موردنظر) عرضه کند.

برگ برنده رنو در بازار ایران

اما ازآنجاکه از قرارداد رنو به‌عنوان یک اتفاق تازه در صنعت خودرو داخل ذکر می‌شود و با توجه به اظهارات اخیر یکی از مقامات این شرکت فرانسوی به کلیات برنامه‌ها در ایران می‌پردازیم تا مشخص شود رنویی‌ها چه برنامه‌هایی برای خودروسازی و بازار کشور در نظر گرفته‌اند. آنچه در وهله اول از اهمیت بالایی هم برای ایرانی‌ها و هم برای رنو برخوردار بوده و جزو اولویت‌های رنو به‌شمار می‌رود، عرضه محصولات جدید در بازار خودرو ایران است.

طبق آنچه مسئولان ارشد رنو در مراسم امضای قرارداد با سازمان گسترش اعلام کردند، این شرکت قصد دارد دو خودرو به نام‌های داستر و سیمبول را در ایران تولید و روانه بازار کند. هرچند این دو خودرو همین حالا نیز در جاده‌ها و خیابان‌ها به چشم می‌آیند، با این حال، همانطور که پیش‌تر گفته شده بود رنو مدل‌های جدید داستر و سیمبول را در ایران خواهد ساخت.

در واقع رنویی‌ها قصد دارند داستر و سیمبولی جدید را در ایران تولید کنند، نه مدل‌های فعلی این دو خودرو را. نکته مهم دیگر اینجاست که داستر و سیمبول جدید فقط در ایران تولید و در هیچ یک از سایت‌های داخلی و خارجی این خودروساز فرانسوی تولید نخواهند شد.با این حساب، ایران به مرکز تولید دو محصول جدید رنو تبدیل می‌شود و این موضوع می‌تواند در آینده به‌عنوان یک برگ برنده به خصوص در حوزه صادرات، نقش‌آفرینی کند.

اما یکی دیگر از برنامه‌های مهم رنو در حوزه عرضه محصول در ایران، ورود این خودروساز به منطقه اقتصادی بازار خودرو است. رنویی‌ها به‌خوبی متوجه شده‌اند که تمرکز نزدیک به 80 درصد از مشتریان ایرانی، روی خودروهای حاضر در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان است بنابراین عرضه محصولات جدید در این محدوده قیمتی، یک برگ برنده برای رنو یا هر خودروساز خارجی دیگر به‌شمار می‌رود.

از همین رو رنو که معمولا مدل‌های به اصطلاح اقتصادی و ارزان قیمت در سبد محصولات دارد، می‌خواهد با استفاده از ظرفیت عظیم بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان بازار ایران، محصول یا شاید محصولاتی متناسب با این بازه را تولید و عرضه کند.طبق جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده، گزینه اصلی خودروساز فرانسوی برای ورود به اصلی‌ترین بازه قیمتی بازار خودرو ایران کوئید است، محصولی که به قیمت اقتصادی شهره بوده و هم‌اکنون در خیابان‌های هند به چشم می‌آید.

طبق اخبار رسیده، رنو البته قصد عرضه کوئید هند را در بازار ایران ندارد زیرا این محصول از استانداردهای لازم برای این بازار برخوردار نیست. آن طور که خبر می‌رسد، رنو طی یک ماه آینده مدل جدید و استانداردتر کوئید را در برزیل عرضه خواهد کرد و به احتمال فراوان، همین مدل یا چیزی شبیه آن روانه خودروسازی و بازار ایران خواهد شد.

با این حساب، کوئیدی که رنو در ایران عرضه خواهد کرد، قدرت پاس کردن استانداردهای داخلی را دارد و کیفیت قابل‌قبولی را خواهد داشت. این موضوع البته روی قیمت کوئید اثر افزایشی خواهد گذاشت، با این حال رنو می‌خواهد تا حد امکان، کوئید را در کیفیتی بالا و قیمتی پایین عرضه کند تا برگ برنده‌ نزد مشتریان ایرانی نسوزد.

میل رنو به داخلی‌سازی

اما دیگر برنامه رنو در دور جدید فعالیت‌ها در ایران، داخلی‌سازی قطعات است. این موضوع (داخلی‌سازی قطعات) جدا از اینکه برای وزارت صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یک الزام به‌شمار می‌رود، برای رنویی‌ها نیز مهم به‌نظر می‌رسد. مسوولان رنو خوب می‌دانند که داخلی‌سازی هرچه بیشتر قطعات، می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های تولید، رضایت دولت و وزارت صنعت ایران را نیز از آنها افزایش دهد، موضوعی که به هر حال راه را برای رسیدن به اهداف بزرگ در خودروسازی و بازار هموار خواهد کرد.

طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، رنو قصد دارد تولید محصولات جدید را در ایران، با داخلی‌سازی حداقل 30 درصدی آغاز کند. این عدد اگرچه کمتر از الزام وزارت صنعت(الزام ساخت داخل حداقل 40 درصدی در شروع کار) است، با این حال طبق برنامه رنو، بالاتر خواهد رفت. بر این اساس، به گفته برخی از مقامات این شرکت، رنویی‌ها درصد ساخت داخل محصولات را در ایران پس از مدتی نه چندان طولانی به بالای 60 درصد خواهند رساند.

البته رنو ضمن آنکه داخلی‌سازی را بالا می‌برد، کیفیت را نیز در کنترل خواهد داشت. رنو پیش‌تر در پروژه پلت‌فرم مشترک X90 نیز نشان داد کیفیت را فدای داخلی‌سازی نخواهد کرد و اتفاقا یکی از دلایلی که ساخت داخل تندر-90 و ساندرو از عدد 60 درصد بالاتر نرفته، همین توجه رنویی‌ها به موضوع کیفیت است.

آموزش قطعه‌سازان ایرانی از سوی رنو

برنامه داخلی‌سازی رنو در ایران اما در شرایطی است که پیشبرد آن کاملا به قطعه‌سازان وابسته بوده و اتفاقا رنو نیز یکی از برنامه‌های اصلی را در دور جدید فعالیت‌ها روی همین موضوع متمرکز کرده است. طبق جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده، برنامه رنو برای قطعه‌سازان داخلی، متمرکز بر آموزش و همچنین انتقال فناوری است.

به‌عبارت بهتر، این خودروساز فرانسوی می‌خواهد همان‌طور که در جریان پروژه پلت‌فرم مشترک X90 اقدام به آموزش قطعه‌سازان ایرانی کرد بار دیگر این تجربه را تکرار کند. بر این اساس، رنو گروهی متخصص را در نظر گرفته تا طی چند هفته و به‌صورت فشرده، اقدام به آموزش قطعه‌سازان ایرانی کرده و مهارت‌های لازم را به آنها یاد دهد.از نظر رنو، قطعه‌سازی ایران دارای ظرفیت بزرگی بوده و نه‌تنها توان ساخت داخل کردن محصولات جدید این شرکت را دارد بلکه از تولیدات این صنعت می‌توان در زنجیره جهانی تامین قطعات رنو نیز استفاده کرد.

قطعات ایرانی در سبد جهانی رنو

دیگر برنامه رنو در ایران که اتفاقا آن نیز جزو الزامات وزارت صنعت به‌شمار می‌رود، صادرات محصول از ایران است. طبق نظر وزارت صنعت، خودروسازان خارجی حاضر در ایران باید 30 درصد از محصولات تولیدی را به بازارهای خارجی صادر کنند و رنو نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند به‌نظر می‌رسد منظور وزارت صنعت از صادرات 30 درصدی، صدور خودروهای تولیدی رنو در ایران به بازارهای جهانی این خودروساز است، با این حال رنویی‌ها برنامه‌ای نسبتا متفاوت را برای تحقق این الزام در نظر گرفته‌اند.

بنابر اخبار جدید، رنو قصد دارد بخشی از الزام صادرات 30 درصدی را از ناحیه قطعات محقق کند و بخشی دیگر را از محل خودروهای تولیدی. در واقع رنویی‌ها حساب ویژه‌ای روی صادرات قطعه از ایران باز کرده و می‌خواهند به واسطه آموزش قطعه‌سازان، بخشی از تولیدات آنها را در زنجیره جهانی تامین قطعات عرضه کنند. با این حساب و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، برخی از قطعه‌سازان داخلی در زمره تامین‌کنندگان جهانی رنو قرار خواهند گرفت و این موضوع سبب ارتقای هرچه بیشتر سطح کیفی تولیدات صنعت قطعه کشور خواهد شد.

ادامه همکاری با ایران خودرو و سایپا

اما پس از عقد قرارداد رنو با سازمان گسترش، برای خیلی‌ها این پرسش پیش آمد که حالا برنامه این خودروساز فرانسوی برای همکاری با ایران خودرو و سایپا چیست؟ آیا رنو قید ادامه همکاری با آنها را زده و همه تمرکز  را روی قرارداد با ایدرو خواهد گذاشت یا اینکه مشارکت با دو غول خودروسازی کماکان ادامه خواهد یافت؟

هرچند در گذشته اخباری مبنی‌بر عدم‌تمدید قرارداد تولید تندر-90 میان رنو و خودروسازان داخلی منتشر شد، با این حال به گفته رنویی‌ها، این خودروساز فرانسوی راغب به قطع همکاری با ایران خودرو و سایپا نیست. بر این اساس، رنویی‌ها قصد دارند مشارکت با ایران خودرو و سایپا را همچنان ادامه داده و در کنار پیشبرد قرارداد با ایدرو، همکاری با غول‌های جاده مخصوص را هم ادامه دهند.

آن طور که از رنو خبر می‌رسد، این شرکت حاضر شده مدل‌های جدیدی را برای تولید در ایران خودرو و سایپا در نظر بگیرد، مدل‌هایی که به‌نظر می‌رسد جزو خانواده X90 خواهند بود. البته خودروساز فرانسوی به دنبال حذف مدل‌های فعلی در ایران یعنی تندر-90 و ساندرو و وانت تندر نیست، اما قصد دارد در کنار آنها، خودروهایی جدید را به بازار معرفی کند.

اتفاقا یکی از گزینه‌های اصلی رنو در این مورد، کوئید است، به‌نحوی‌که این شرکت تمایل دارد برگ برنده را در یکی از دو خودروساز بزرگ به تولید برساند.از سوی دیگر اما طبق آخرین آمار، در حال حاضر تولید محصولات رنو در ایران به روزی 700 دستگاه رسیده و این امکان وجود دارد تا پایان سال، تیراژ روزانه به 800 دستگاه نیز افزایش یابد و این موضوع، نشان دهنده شوق رنو برای تداوم ارتباط با ایران خودرو و سایپا است. اشتیاق رنو برای ادامه همکاری با خودروسازان داخلی در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا بدشان نمی‌آید همکاری با این شرکت را به خصوص با تولید محصولات جدید، ادامه دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: