کد خبر: ۲۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
یک کارشناس پیش‌بینی کرد قیمت‌ خودروهای با حداکثر داخلی‌سازی حداقل ۱۵درصد و برای خودروهای وارداتی مونتاژ داخل تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری "عصر مالی"، امیرحسین کاکایی در‌خصوص وضعیت بازار خودرو در سال ۹۷ به تجارت نیوز گفت: متاسفانه در آغازین روزهای سال روند افزایش دلار ادامه یافت و از مرز ۵ هزار تومان گذشت. به عبارتی تمام تلاشی که در چهارسال گذشته دولت برای کاهش تورم و به زیر کشیدن این اسب سرکش کشید، در ماه‌های اخیر بر‌باد رفت.اگر بخواهیم فقط متغیرها را در صنعت خودرو بررسی کنیم، ارز ۳۳۰۰ تومانی مبادله‌ای اول سال گذشته در شروع سال بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: البته شاید خواننده به خصوص از نوع دولتمرد از من ایراد بگیرد که نه آن  3300 تومان دقیق است و نه 5 هزار تومان اما واقعیت این است که مبنای محاسبات در صنعت خودروسازی در ابتدای سال گذشته همین حدود بود و سال جاری هر چند که هنوز روشن نشده، خیلی نمی توان امیدوار بود دولت بتواند عددی کمتر از این حدود دلار را تامین کند. بد‌تر از آن تصویب بیش از ۲۰ درصد افزایش دستمزدها بود.به علت افزایش ارزش دلار، عملا این افزایش دستمزد، کاهش قدرت خرید مصرف‌ کننده را جبران نمی‌کند، اما پیام واضح آن برای تولید این است که هزینه‌های انسانی تولید حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقعا در شرایط پیچیده و بحرانی اقتصادی هستیم که مسئولان دولتی باید تصمیمات بسیار سخت و خطیری بگیر‌ند و کوچکترین اشتباهی، اقتصاد شکننده تولید را با بحران روبه‌رو خواهد کرد. از یک طرف دولت دو سال است عملا به خودروسازان داخلی اجازه افزایش قیمت را نداده و به علت شرایط اجتماعی نمی‌خواهد اجازه افزایش قیمت در سال جدید را به خودروسازان بدهد تا بتواند به زعم خود تورم را کنترل کند. اما متاسفانه در روزهای آخر سال هم که برای مهار تورم ناشی از افزایش قیمت دلار، ناچار شد دوباره سود بانکی را به ۲۰ درصد بازگرداند.

کاکایی ادامه داد: بر اساس برآوردها، حتی در خودر‌وهایی که حدود ۹۵ درصد داخلی سازی دارد، حداقل ۲۰ درصد ارزبری ناشی از مواد اولیه و برخی از قطعات حساس وجود دارد. بدین ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به سهم حدود ۱۰ درصدی هزینه حقوق و دستمزد در صنعت خودرو، کمترین افزایش هزینه این صنعت نسبت به سال گذشته، عملا بالای ۱۲ درصد خواهد بود. این با فرض ثابت بودن بقیه هزینه های صنعتی است. در حالی که قطعه سازان هم به علت تورم هزینه‌‌های خود (به غیر از مواد اولیه) عملا با تورمی دو رقمی روبه‌رو خواهند بود.

وی اظهار داشت: می‌توان این چنین نتیجه گرفت در خودروهایی با ۹۵ درصد داخلی سازی، حداقل ۱۵ درصد افزایش هزینه خواهیم داشت. بماند که بسیاری از تولیدات امروز خودروسازان در محدوده ۲۰ تا ۵۰ درصد تولید داخلی است که به معنای افزایش هزینه‌ها تا محدوده ۴۰ درصد خواهد بود. البته دولت قطعا در سه ماه اول سال نمی‌گذارد قیمت‌ها افزایش یابد. اما واقعیت این است که هیچ راه حل منطقی دیگری وجود ندارد که بتواند هزینه‌ها را جبران کند. دولت برای حمایت از تولید،راهی باقی نمانده که انجام نداده باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: