• کد خبر: ۳۳۰۷۲
  • تعداد بازدید: ۲۵۵
در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

واردات خودرو‌های هیبریدی، پشت چراغ قرمز محدودیت‌های ارزی

با آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهرها، بار دیگر موضوع واردات یا تولید خودرو‌های هیبریدی به نُقل محافل تبدیل شده است. در این زمینه، عده‌ای از آن به عنوان راهکاری موقت و لازم یاد می‌کنند، اما عده‌ای دیگر خواهان بررسی همه جوانب موضوع و پرهیز از تصمیم گیری‌های هیجانی و شتابزده هستند.
به گزارش پایگاه خبری عصر مالی؛ صنعت خودرو در جهان به سمت توسعه خودرو‌های برقی و به ویژه هیبریدی در حال حرکت است؛ این موضوع از آمار مختلف نیز بر می‌آید؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲.۵ درصد مجموع تولید خودرو در جهان متعلق به خودرو‌های برقی بود و این سهم همه ساله در حال افزایش است.
این خودرو‌ها از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن بازده استفاده می‌کنند.
 موضوع واردات خودرو‌های هیبریدی و تعرفه و تسهیلات آن در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیش‌بینی شده که اکنون در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است.
در این زمینه، «سعید باستانی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هرچند توجه ویژه به خودرو‌های هیبریدی در قانون یاد شده تسهیل کننده واردات آن است، اما ممنوعیت واردات خودرو‌ها نیز از سوی شورای هماهنگی سران قوا به تصویب رسیده و تا زمانی که جزو اقلام ممنوعه وارداتی باشد، ارزبری این خودرو‌ها مانعی و اشکالی بر سر راه وارداتشان است.
«کورش مرشد سلوک» رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این زمینه می‌گوید: رایزنی‌ها و مذاکرات این انجمن با مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودرو‌های هیبریدی از حدود یک سال پیش تاکنون ادامه دارد.
وی گفت: این روز‌ها مجلسی‌ها درگیر مباحث انتخابات و وزارت صنعت نیز درگیر موضوع سهمیه‌بندی بنزین و آثار مترتب بر آن هستند؛ به همین دلیل موضوع واردات خودرو‌های هیبریدی به حاشیه رانده شده است، اما کارشناسان مربوطه در حال بررسی شرایط آن هستند.
مرشد سلوک به مصوبه شورای سیاستگذاری سران سه قوه اشاره کرد که خودرو را در گروه دهم ممنوعیت وارداتی قرار داده، اما هیچ گاه تصریح نکرده که واردات خودرو ممنوع است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بیان داشت: با توجه به مقطعی بودن تصمیم‌گیری‌های این شورا، امید می‌رود ممنوعیت واردات خودرو‌ها به ویژه خودرو‌های هیبریدی که این روز‌ها متاثر از مساله گرانی و سهمیه بندی بنزین و همچنین آلودگی هوای کلانشهر‌ها اهمیت آن بیش از پیش مشخص شده، برداشته شود.

«مهناز رمضانی» کارشناس خودرو‌های هیبریدی نیز به ایرنا گفت: آنچه در قانون ساماندهی خودرو به آن اشاره شده، وضع تعرفه پنج درصدی بر واردات خودرو‌های هیبریدی است که اکنون بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد است.
وی یادآور شد: در روز‌های گذشته نمایندگان مجلس به اتفاق آرا تاکید بر واردات خودرو‌های هیبریدی داشتند و حتی برخی از آنان خواستار دخالت شورای شهر بر تردد نکردن خودرو‌های با عمر بیش از ۱۰ سال در سطح شهر‌ها شدند.
رمضانی خاطرنشان کرد: فراهم شدن زیرساخت‌های تردد خودرو‌های هیبریدی از سوی دولت تا پنج سال آینده، از دیگر شروطی است که در طرح ساماندهی صنعت خودرو به آن اشاره شده است.
با وجود مطالب بیان شده، اما برخی کارشناسان معتقدند هرچند توسعه استفاده از خودرو‌های هیبریدی می‌تواند به عنوان یک راهکار موقتی مطرح باشد، اما به هیچ وجه به عنوان یک اولویت مطرح نیست.
«امیرحسن کاکایی» عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به ایرنا گفت: بررسی‌ها حاکی است که کشور‌های موفق در تولید و توسعه خودرو‌های هیبریدی، ابتدا نظام حمل و نقل عمومی شان را توسعه داده‌اند.
وی گفت: فراموش نکنیم پایه قیمتی این خودرو‌ها بالاست و تسهیل واردات یا تولید آن‌ها در داخل کشور می‌تواند به افزایش قیمت خودرو‌ها بیانجامد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: اگر دولت به دنبال کاهش تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی است، پیشنهاد می‌شود آن را برای توسعه مترو و حمل و نقل عمومی هزینه کند که تبعات مثبتی به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: این خودرو‌ها از نظر فناوری نیز وابستگی بالایی برای کشور ایجاد می‌کنند و تکنولوژی ساخت آن‌ها محدود به کشور‌هایی خاص است و دستکم تا ۱۰ سال وابستگی برای کشور ایجاد می‌کنند؛ بر این اساس واردات کامل یا تولید این خودرو‌ها در شرایط کنونی که در میانه یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم منطقی نیست.
کاکایی با اشاره به سطوح مخلف خودرو‌های هیبریدی، تاکید کرد: اگر مجموعه حاکمیت و دولت به این نتیجه برسد که استفاده از این خودرو‌ها به نفع کشور است، پیشنهاد می‌شود خودرو‌های داخلی با یک سطح حداقلی هیبریدی شوند تا با کاهش مصرف سوخت به ویژه در کلانشهرها، به کاهش آلودگی هوا بیانجامد.
وی در عین حال هرگونه تصمیم گیری در این زمینه را منوط به انجام کار کارشناسی برشمرد و با یادآوری برنامه ریزی برای توسعه خودرو‌های دوگانه سوز در کشور، خاطرنشان کرد: در آن زمان با تصمیمی هیجانی مقرر شد در مدت پنج سال ۳۰ درصد تولید خودرو در کشور سی. ان. جی سوز شود؛ تصمیمی که تبعاتی نیز به دنبال داشت.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در آن زمان شاهد بودیم به دلیل رشد ناگ‌های تقاضای دوگانه سوز شدن خودروها، قیمت مخازن سی ان جی در جهان ۳.۵ برابر شد و همچنین زیرساخت‌های لازم برای تامین گاز آن‌ها فراهم نبود.

فعلا برنامه‌ای برای واردات خودرو‌های هیبریدی وجود ندارد
این در حالی است که «مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک روز‌های گذشته در این زمینه اعلام کرد: تصمیم حال حاضر مسوولان بر منع واردات خودرو است و تفاوتی هم بر نوع خودرو‌های لوکس یا هیبریدی ندارد.
وی بیان داشت: تا زمانی که با مضیقه ارزی روبه‌رو باشیم، هیچ وارداتی در زمینه کالا‌های لوکس انجام نخواهد شد.
مطابق ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، تعرفه واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی صفر خواهد شد.




منبع: ایرنا
نظرات
نظر خود را بیان کنید
نام:
ایمیل:
خبر ویژه
آخرین اخبار
پربیننده ترین خبرها