• کد خبر: ۴۳۰۱۷
نجفی منش عنوان کرد؛

خریدار واقعی در بازار خودرو وجود ندارد/ رانت عامل هجوم به این بازار است

رییس انجمن همگن قطعه سازان بیان کرد: این روز‌ها خریدار واقعی به تعداد زیادی وجود ندارد و افراد تنها برای برخورداری از رانت به بازار خودرو هجوم می‌آورند و نتیجه آن آشفتگی فعلی است.

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با عصر مالی به بررسی وضعیت بازار خودرو پرداخت و گفت: قیمت خودرو یا باید توسط خودروسازان و در حاشیه بازار تعیین شود یا با عرضه خودرو در بورس قیمت ها  بر اساس عرضه و تقاضا محاسبه و اعلام شود.

وی ادامه داد: موضوعی که در خصوص آشفتگی بازارخودرو مورد توجه قرار نگرفت و اصلا به آن توجه نشد، دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری بود که موجب به هم ریختگی بازار خودرو شد.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه تعیین قیمت به شیوه فعلی، رانت و فاصله ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی میان قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد در سال ایجاد می کند، تصریح کرد: این روزها خریدار واقعی به تعداد زیادی وجود ندارد و افراد تنها برای برخورداری از رانت به بازار خودرو هجوم می آورند و نتیجه آن آشفتگی فعلی است.

رییس انجمن همگن قطعه‌ سازان بیان کرد: بهتر است با تغییر شیوه قیمت گذاری موافقت شود تا این آشفته بازار هم ساماندهی شود. این در حالی است که دهه هفتاد با شیوه های پیشنهادی، قیمت خوردو اعلام می شد و بعضا شاهد بودیم که حتی قیمت بازار از کارخانه هم ارزان تر بود. بنابراین مقاومت در برابر شیوه های مناسب را نمی توان منطقی دانست.

وی با بیان اینکه خودروسازان در شرایط کنونی تضعیف شده اند، تاکید کرد: بخشی از سود حاصل از اختلاف قیمت که نصیب واسطه و دلال می شود باید به خودروساز داده شود.

این کارشناس بازار خودرو به روند قیمتی خودروها در ماه های آتی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که تولید خودرو در کارخانه با ضرر و زیان مواجه است به اجبار برای کاهش زیان، قیمت کارخانه ای صعودی خواهد بود، اما انتظار می رود که در بازار آزاد قیمت ها نزولی شود.

 

مخالف واردات نیستیم

نجفی منش اظهار کرد: مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما ارزی برای ورادات خودرو وجود ندارد. اگر ارز در کشور باشد، نظرسنجی برای موافقان و مخالفان واردات خودرو انجام نمی شود.

رییس انجمن همگن قطعه‌ سازان با اشاره به سطح کیفیت خودروهای داخلی عنوان کرد: خودروها استانداردهای ۸۵گانه ایمنی دارند که اگر پاس نشود اجازه تولید ندارند، بنابراین خودروهایی که در کشور موجودند همگی استانداردها را رعایت کرده اند. بی کیفیت بودن خودروها موضوعی است که به اشتباه در میان جامعه زمزمه می شود؛ در واقع کیفیت خودروها پایین نیست بلکه قدیمی بودن خودرو های تولید داخل مشکل اساسی است. 

 

نظرات
نظر خود را بیان کنید
نام:
ایمیل: