• کد خبر: ۴۹۵۵۳
مصاحبه اختصاصی عصرمالی با آقای محمد گرکانی نژاد، کارشناس ارشد حوزه پرداخت؛

بانکداری الکترونیک؛ عصر طلایی شبکه بانکی

شبکه بانکی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد است که اهمیت به آن موجب توسعه و رشد بخش اقتصادی آن کشور خواهد شد، اما در این میان مولفه های زیادی هستند که بایدها و نبایدهای شبکه بانکی هر کشوری را تعیین می کنند. از همین رو، بانک ها باید به روز بودن و استفاده از ابزارهای نوین را از اولویت های خود قرار دهند تا در ارائه خدمت به مشتریان ممتاز باشند. شبکه بانکی کشورمان اما طی سال های پیاپی درگیر حواشی سیاسی و بین المللی قرار گرفت که زمینه ساز کندی روند توسعه ای آن شد. شاید عدم بهره مندی از تجارب و تکنولوژی روز دنیا مانعی برای ما بود اما می توان گفت این عامل ناخواسته باعث بومی سازی برخی ابزارها و خودکفایی ما شد، بانکداری الکترونیک هم بخشی از این موارد است. در این راستا، به گفتگو با یکی از کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک پرداختیم که در ذیل می خوانید:

 

بانکداری الکترونیک از دیروز تا امروز

محمد گرکانی نژاد در ابتدا به تشریح بانکداری الکترونیک پرداخت و گفت: این نوع بانکداری موضوع نوینی در شبکه بانکی نبوده و شاید به نسبت سایر کشورها با تاخیر در این زمینه ورود پیدا کردیم، اما عملکرد ضعیفی هم نداشتیم به عبارتی این نوع بانکداری فراز و نشیب ها را به خود دیده و از موانع گذرکرده، حتی می توان گفت بانکداری باز، جایگزین بانکداری الکترونیک شده است. به طور کل از بانکداری الکترونیک گذر کردیم، تحقیقات و تمرین هایی درباره بانکداری باز انجام شده و در ابتدای مسیر بانکداری دیجیتال هستیم.

وی افزود: بانک ها به این نتیجه رسیدند که بانکداری الکترونیک پاسخگوی نیاز مشتریان نیست و در شرایطی که هر روز تکنولوژی در حال رشد است باید در این حوزه جدید هم فعال باشند تا پویایی شان حفظ شود.

این کارشناس حوزه بانکی بیان کرد: پس از گذشت دوره کوتاهی از ورود بانکداری الکترونیک در کشور اصطلاحا در (Back Office) بانک ها سامانه یکپارچه بانکی یا همان کربنکینگ (core banking) شکل گرفت و تعامل شرکت ها با بانک ها حایز اهمیت شد که نیازمند ابزارهای متنوع است. البته که پس از گذشت سال ها هنوز هم ضعف هایی در این ابزارها دیده می شود اما در نهایت شرکت ها انتظار دارند که برنامه ای جامع و کامل برای انجام تراکنش ها و سایر امور در دسترس موجود باشد تا تعاملات شرکت و بانک ها هم مدرنیته تر شود.

 

ظهور فین تک ها

گرکانی نژاد ادامه داد: اما نیاز مردم و شرکت ها تنها به نرم افزارهای سطحی منتهی نشد و در بازه زمانی کوتاه مدت فین تک ها روانه بازار شدند-فین تک اصطلاحی است که برای توصیف فناوری مالی اعم از خدمات مالی از مشاغل گرفته تا مصرف کنندگان را شامل می‌شود، یعنی شرکتی که خدمات مالی را از طریق نرم افزار یا فناوری دیگر ارائه می‌دهد و از برنامه‌های پرداخت تلفن همراه گرفته تا رمز ارز را در بر می گیرد-.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم های نظام بانکی تاثیری بر عدم توسعه بانکداری الکترونیک داشته یا خیر؟ گفت: قطعا تحریم ها دسترسی نظام بانکی به فناوری، کارکردی دوگانه داشته است. نخست سهولت دسترسی به نرم افزارها و برنامه های بین المللی را از بین برد و دوم اینکه شرایط دشوار باعث شد تا در تنوع خدمات کارت خودکفا باشیم و همه نوع ارايه خدمات را به آسانی در اختیار مشتریان قرار دهیم، نباید فراموش کرد که همیشه بهره گیری از تجارب بین المللی در هر زمینه ای رشد و ترقی را افزایش می دهد اما تحریم ها باعث می شود تا کمتر بتوانیم از تجارب خارجی استفاده کنیم، وقتی از تحریم صحبت می کنیم منظور تحریم های اولیه ای است از نظر سخت افزاری مشکلاتی را ایجاد کرد وگرنه تحریم های فعلی بیشتر جنبه سیاسی دارد و نظام بانکی را از بعد سیاست درگیر کرده است.

 

چشم انداز متفاوت در راه است

گرکانی نژاد گفت: چشم انداز آینده بانکی از کارت ها مستقل می شود و شاید نقش ویزا و مستر هم که تعریف کارت گونه دارند تغییر کند، اما فعلا کارت های بانکی کلید طلایی بانک ها هستند که بومی سازی شدند و از این منظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

این کارشناس حوزه بانکی  به مزایا و معایب بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: دستیابی به خدمات ارائه شده بانک‌ ها فارغ از مکان و زمان، حذف موانع افتتاح حساب، سهولت در پرداخت قبوض از جمله مزایای بانکداری الکترونیک و خطرهای امنیتی و عدم آشنایی کامل با فناوری از جمله معایب این نوع بانکداری است.

وی بیان کرد: هنوز برای توسعه بانکداری الکترونیک و رسیدن به بانکداری دیجیتال در میانه راه هستیم؛ چراکه فقط خواستیم عملکرد شعبه ها را در برنامه ها پیاده سازی کنیم در صورتی که باید تغییر نگرش کلی از مدیران مربوطه تا نهادهای مختلف صورت بگیرد، درست است که این تغییر نگرش در همه جای دنیا سخت و زمانبر است اما تجربه نشان داده که بازدهی فراتر از انتظار را رقم خواهد زد.

گرکانی با بیان اینکه معتقد است طی 10 سال آینده تغییر نگرش های جدی در این حوزه روی دهد، خاطرنشان کرد: مجموعه فناوری ها، نفوذ اینترنت، نفوذ بیشتر تلفن همراه و .... باعث می شود تغییرات شگرفی نسبت به وضع موجود ایجاد کند که مدیران و سازمان ها باید با آینده نگری برای این موضوع آماده باشند.

وی در پایان یادآور شد: در نهایت باید دید روند رو به رشد تکنولوژی در تمام دنیا و توسعه شبکه های بانکی در کشورهای مختلف چه آینده ای برای انواع بانکداری رقم خواهد زد.

 

بانکداری الکترونیک از دیروز تا امروز

محمد گرکانی نژاد در ابتدا به تشریح بانکداری الکترونیک پرداخت و گفت: این نوع بانکداری موضوع نوینی در شبکه بانکی نبوده و شاید به نسبت سایر کشورها با تاخیر در این زمینه ورود پیدا کردیم، اما عملکرد ضعیفی هم نداشتیم به عبارتی این نوع بانکداری فراز و نشیب ها را به خود دیده و از موانع گذرکرده، حتی می توان گفت بانکداری باز، جایگزین بانکداری الکترونیک شده است. به طور کل از بانکداری الکترونیک گذر کردیم، تحقیقات و تمرین هایی درباره بانکداری باز انجام شده و در ابتدای مسیر بانکداری دیجیتال هستیم.

وی افزود: بانک ها به این نتیجه رسیدند که بانکداری الکترونیک پاسخگوی نیاز مشتریان نیست و در شرایطی که هر روز تکنولوژی در حال رشد است باید در این حوزه جدید هم فعال باشند تا پویایی شان حفظ شود.

این کارشناس حوزه بانکی بیان کرد: پس از گذشت دوره کوتاهی از ورود بانکداری الکترونیک در کشور اصطلاحا در (Back Office) بانک ها سامانه یکپارچه بانکی یا همان کربنکینگ (core banking) شکل گرفت و تعامل شرکت ها با بانک ها حایز اهمیت شد که نیازمند ابزارهای متنوع است. البته که پس از گذشت سال ها هنوز هم ضعف هایی در این ابزارها دیده می شود اما در نهایت شرکت ها انتظار دارند که برنامه ای جامع و کامل برای انجام تراکنش ها و سایر امور در دسترس موجود باشد تا تعاملات شرکت و بانک ها هم مدرنیته تر شود.

 

ظهور فین تک ها

گرکانی نژاد ادامه داد: اما نیاز مردم و شرکت ها تنها به نرم افزارهای سطحی منتهی نشد و در بازه زمانی کوتاه مدت فین تک ها روانه بازار شدند-فین تک اصطلاحی است که برای توصیف فناوری مالی اعم از خدمات مالی از مشاغل گرفته تا مصرف کنندگان را شامل می‌شود، یعنی شرکتی که خدمات مالی را از طریق نرم افزار یا فناوری دیگر ارائه می‌دهد و از برنامه‌های پرداخت تلفن همراه گرفته تا رمز ارز را در بر می گیرد-.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم های نظام بانکی تاثیری بر عدم توسعه بانکداری الکترونیک داشته یا خیر؟ گفت: قطعا تحریم ها دسترسی نظام بانکی به فناوری، کارکردی دوگانه داشته است. نخست سهولت دسترسی به نرم افزارها و برنامه های بین المللی را از بین برد و دوم اینکه شرایط دشوار باعث شد تا در تنوع خدمات کارت خودکفا باشیم و همه نوع ارايه خدمات را به آسانی در اختیار مشتریان قرار دهیم، نباید فراموش کرد که همیشه بهره گیری از تجارب بین المللی در هر زمینه ای رشد و ترقی را افزایش می دهد اما تحریم ها باعث می شود تا کمتر بتوانیم از تجارب خارجی استفاده کنیم، وقتی از تحریم صحبت می کنیم منظور تحریم های اولیه ای است از نظر سخت افزاری مشکلاتی را ایجاد کرد وگرنه تحریم های فعلی بیشتر جنبه سیاسی دارد و نظام بانکی را از بعد سیاست درگیر کرده است.

 

چشم انداز متفاوت در راه است

گرکانی نژاد گفت: چشم انداز آینده بانکی از کارت ها مستقل می شود و شاید نقش ویزا و مستر هم که تعریف کارت گونه دارند تغییر کند، اما فعلا کارت های بانکی کلید طلایی بانک ها هستند که بومی سازی شدند و از این منظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

این کارشناس حوزه بانکی  به مزایا و معایب بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: دستیابی به خدمات ارائه شده بانک‌ ها فارغ از مکان و زمان، حذف موانع افتتاح حساب، سهولت در پرداخت قبوض از جمله مزایای بانکداری الکترونیک و خطرهای امنیتی و عدم آشنایی کامل با فناوری از جمله معایب این نوع بانکداری است.

وی بیان کرد: هنوز برای توسعه بانکداری الکترونیک و رسیدن به بانکداری دیجیتال در میانه راه هستیم؛ چراکه فقط خواستیم عملکرد شعبه ها را در برنامه ها پیاده سازی کنیم در صورتی که باید تغییر نگرش کلی از مدیران مربوطه تا نهادهای مختلف صورت بگیرد، درست است که این تغییر نگرش در همه جای دنیا سخت و زمانبر است اما تجربه نشان داده که بازدهی فراتر از انتظار را رقم خواهد زد.

گرکانی با بیان اینکه معتقد است طی 10 سال آینده تغییر نگرش های جدی در این حوزه روی دهد، خاطرنشان کرد: مجموعه فناوری ها، نفوذ اینترنت، نفوذ بیشتر تلفن همراه و .... باعث می شود تغییرات شگرفی نسبت به وضع موجود ایجاد کند که مدیران و سازمان ها باید با آینده نگری برای این موضوع آماده باشند.

وی در پایان یادآور شد: در نهایت باید دید روند رو به رشد تکنولوژی در تمام دنیا و توسعه شبکه های بانکی در کشورهای مختلف چه آینده ای برای انواع بانکداری رقم خواهد زد.

نظرات
نظر خود را بیان کنید
نام:
ایمیل: